Olweus programa
Instruktorė: Elona Berniūnienė
Koordinatorės: Rimantė Nekraševičienė, Larisa Ustinavičienė (nuo 2018 m. rugsėjo 3 d.)
OLWEUS PATYČIŲ PREVENCIJOS PROGRAMA (OPPP)
• remiasi daugiau nei 45 metų vykdomų tyrimų rezultatais ir daugiau nei 30 m. praktinio taikymo patirtimi
• pasaulyje pripažinta kaip efektyvi patyčių mažinimo programa
• plati įgyvendinimo strategija
• sukurta Skandinavijoje, taikoma visame pasaulyje (Islandijos, Anglijos, Škotijos, Airijos, Olandijos, Vokietijos,Lenkijos, Australijos, Japonijos ir kt. šalių mokyklose)
Esminiai Olweus patyčių prevencijos programos kriterijai
• Šiluma, pozityvus susidomėjimas ir suaugusiųjų aktyvumas;
• griežtos netinkamo elgesio ribos;
• nuoseklus, tačiau ne priešiškas ir ne fizinis supažindinimas su neigiamomis pasekmėmis, kai nesilaikoma nustatytų elgesio taisyklių;
• suaugusieji turi atlikti autoriteto ir teigiamo pavyzdžio vaidmenį.
Olweus patyčių prevencijos programos tikslai
• sumažinti patyčias tarp mokinių;
• užkirsti kelią naujų patyčių problemų atsiradimui;
• siekti geresnių tarpusavio santykių mokykloje.
OPPP yra visos mokyklos programa, kurios sėkmei reikia aukšto lygio bendradarbiavimo ir viso mokyklos personalo dalyvavimo.
Įgyvendinant OPPP, itin svarbus yra mokytojų ir visų gimnazijos darbuotojų bendradarbiavimas.
Siekiamybė – kurti mokykloje tokią aplinką, kurioje suaugusieji imtųsi atsakomybės už tai, kad vaikai nebūtų skriaudžiami ir jaustųsi saugūs
Olweus patyčių prevencijos programos esmė
Pagrindinės programos veiklos nukreiptos į mokykloje dirbančių suaugusiųjų mokymą:
• pastebėti patyčias ir tinkamai į jas reaguoti;
• nustatyti griežtas nepriimtino elgesio ribas;
• nuolat tinkamai taikyti elgesio taisykles;
• kurti saugesnę aplinką.
Šiais principais pagrįstos priemonės taikomos mokyklos, klasės, individualiame lygmenyse ir, idealiu atveju – šeimoje
Pagrindinės taisyklės, nukreiptos prieš patyčias
• Mes nesityčiosime iš kitų;
• Mes stengsimės padėti tiems, iš kurių tyčiojasi;
• Mes stengsimės bendrauti su tais, kurie yra atstumti;
• Jei sužinosime, kad iš kažko tyčiojamasi – pasakysime suaugusiems mokykloje arba namuose.
Kas bus daroma tuos 18 mėn.?
Mokyklos personalas susipažins su programa Mokymo ir supervizijų grupėse (MSG)
Bus taikomi konkretūs metodai:
• Mokinių klasės valandėlės kiekvienoje klasėje;
• Stebėjimas klasėje ir už jos ribų (mokytojų budėjimas);
• Įsikišimas iškilus problemai;
• Mokinių tėvų įtraukimas.
Kokia iš to nauda?
Patyčių mokykloje atpažinimas ir vienodas reagavimas bei labiau suderinti tarpusavio veiksmai
Saugesnė aplinka labiau pažeidžiamiems mokiniams
Tyrimų rezultatai rodo:
• mokinių, kurie tyčiojasi ar iš kurių yra tyčiojamasi, sumažėja nuo 20 iki 70 proc.;
• sumažėja netinkamo elgesio apraiškų;
• pagerėja tiek mokyklos, tiek klasės mikroklimatas, didėja tvarka ir drausmė, kuriami pozityvesni socialiniai santykiai, daugėja teigiamo požiūrio į mokyklą ir mokymąsi.
Kas vyks po 18 mėn.?
• Toliau bus taikomi Olweus patyčių prevencijos programos komponentai
• Bus taikoma Kokybės užtikrinimo sistema
• Kasmet bus vykdoma mokinių apklausa
Daugumos mokinių nuomonė sutapo, juk šią programą vykdome ne vienerius metus. Vyresnieji mokiniai teigė, kad tyčiodamiesi iš kitų mes parodome savo žemą išsiauklėjimo lygį. Jie sakė, jog pasaulyje egzistuoja karma. Laikui bėgant viskas atsisuks prieš mus pačius. Jaunesnieji savo atsakymus grindė patirtimi: jei tyčiosies iš draugo nelaimių, tavęs nepriims į draugų ratą, pradės juoktis iš tavęs.
Ši apklausa parodė, kad visi mokiniai tikrai supranta, jog patyčios yra blogas dalykas, jų turėtume vengti. Daug maloniau yra pasakyti ir išgirsti teigiamų, gražių dalykų. Juk ne veltui yra sakoma, jog nereikia daryti kitam to, ko nenorėtum, kad darytų tau.
Sąmoningumo didinimo mėnuo BE PATYČIŲ
2019 metų kovą emocinės paramos tarnyba „Vaikų linija“ paskelbė Sąmoningumo didinimo mėnesiu BE PATYČIŲ.
Priešmokyklinės ir ikimokyklinės grupės, 1-10 klasių, 4 gimnazijos klasės auklėtojai sudarė renginių planą, skirtą Sąmoningumo didinimo mėnesiui BE PATYČIŲ.
Pirmo aukšto fojė buvo parengta lenta „Nuotaikų barometras“. Kiekvieną rytą mokiniai pasidalindavo savo nuotaika, piešė veiduką, kuris atspindėjo jų savijautą. Savaitės pabaigoje mokytoja Svetlana Menčinskienė sudarydavo diagramą. Tokiu būdu žinojome, kokia nuotaika vyravo mokykloje.
Antro aukšto fojė stovėjo teigiamų ir neigiamų emocijų dėžutė „Emocija+“. Mokiniai ir mokytojai galėjo anonimiškai reikšti „emocijas“.
Pirmą savaitę visi mokyklos mokiniai vykdė projektą „Linkėjimų pieva“. Pievoje „apsigyveno“ paukščiukai, zuikiai, ežiai, gėlytės, drugeliai, sraigės… Ir sužibo pieva įvairiausiais linkėjimais.
Antrą savaitę vykdėme projektą „Aš – tavo draugas“. Kiekvienas mokinys gamino žmogeliuką. Klasės draugai parašydavo teiginį, kuris atskleisdavo teigiamą draugo savybę. Nuo pirmo iki trečio aukšto koridoriuose išsirikiavo susikibę rankomis draugai.
Paskutinis bendras mokinių darbas – „Gražių žodžių medis“. Antro aukšto fojė „pražydo“ medis su užrašytais gražiausiais žodžiais.
Be bendrų veiklų klasės auklėtojai su auklėtiniais kalbėjosi, diskutavo, žiūrėjo filmukus, skirtus patyčių prevencijai.
Darbas vyko ne tik mokyklos mastu. Turėjome svečių iš Švenčionėlių progimnazijos. Pagrindinis susitikimo tikslas – bendra veikla, skirta patyčių prevencijai.
Sąmoningumo didinimo mėnuo BE PATYČIŲ baigėsi. Tačiau mūsų, mokytojų ir kitų suaugusiųjų, darbas nesibaigė. Turime visus metus vykdyti veiklą, skirtą kovai su patyčiomis, sutelkti vaikų ir suaugusiųjų dėmesį į patyčių problemos aktualumą ir jos sprendimo būdus.
Dėkoju visoms klasės auklėtojoms už bendradarbiavimą.
OPPP koordinatorė Larisa Ustinavičienė
Susitikimas su Švenčionėlių progimnazijos mokinių tarybos nariais
Mokiniai susitikimą iniciavo kovo mėnesį, nes kovas – Sąmoningumo didinimo mėnuo BE PATYČIŲ. Mūsų mokykla ir Švenčionėlių progimnazija dalyvauja Olweus patyčių prevencijos programoje.
Susitikimo metu Rita Nemeikienė pasiūlė smagų susipažinimo žaidimą, kurio metu turėjome prisiminti vieni kitų vardus ir raktinius žodžius. Susipažinę ir susiskirstę į 3 grupes, mokiniai atlikinėjo įvairias užduotis: kūrė geros „Draugystės receptą“ ir šūkį, dėliojo patarles apie draugystę, kūrė ketureilius su pateiktais žodžiais ir „braižė“ draugystės žemėlapį. Visos užduotys buvo skirtos patyčių prevencijai.
Atlikę užduotis, mokiniai aplankė mokyklos muziejų. Muziejaus vadovė Renata Stunžėnienė svečiams papasakojo ir parodė išskirtinius muziejaus eksponatus.
Atėjo laikas susipažinti su Adutiškio kraštu. Tai įgyvendinti padėjo žaidimas „Pažink Adutiškio kraštą“. Šį žaidimą parengė buvusi mokyklos geografijos mokytoja Aldona Maslianikienė.
Įvykdę visas numatytas veiklas, mokiniai vaišinosi arbata su „Draugystės“ pyragu.
Tikimės, kad mūsų draugystė ir bendradarbiavimas nenutrūks.
Olweus patyčių prevencijos programai įtvirtinti mokiniai „pastatė“ miestelį „Be patyčių“
Neleiskim sutrypt balto lapo
Netruko prabėgti mokslo metai. Tai metai, kai Adutiškio pagrindinėje mokykloje buvo pradėta vykdyti Olweus patyčių ir smurto prevencijos programa, siekiant mažinti patyčių ir kitokio asocialaus elgesio apraiškas. Šios programos tikslas – mokyti visą mokyklos personalą atpažinti, pastebėti patyčias ir tinkamai į jas reaguoti.
Visus mokslo metus mokyklos darbuotojai rinkdavosi į Mokymosi ir supervizijų grupių (MSG) užsiėmimus. Paskutinis MSG užsiėmimas birželio 5 d. vyko netradicinėje aplinkoje– medžių paunksmėje įsikūrusioje lauko klasėje. Užsiėmimas taip pat buvo netradicinis. Tai buvo visų metų veiklos apžvalga, kartojimas ir refleksijos. Grupės nariai pirmiausia žaisdami žaidimą „Geras klausytojas“ prisiminė, kaip nelengva buvo kas antrą savaitę dalyvauti užsiėmime, surasti tam laiko, noro…
Paskui dalyviai buvo paskirstyti į grupes ir atliko įvairias užduotis, žaidė žaidimus. Žaidimas „Patyčių abėcėlė“ – tai tarsi viso išeito kurso, susijusio su patyčių prevencija, kartojimas. Užduotis „Įvardink savybę“ priminė skriaudėjo, aukos ir stebėtojo bruožus. Gavę trumpus scenarijus dalyviai turėjo atskirti, kurie iš jų perteikia eilinį ginčą, o kurie atskleidžia patyčių situaciją. Ir pagaliau žaidimas „Baltas lapas“… Tai tarsi priminimas visiems, kad baltas lapas (Tabula rasa – lot. pažodžiui: švari lentelė) – švari, neprirašyta kortelė, tyra vaiko siela, kurią labai lengvai galima sutrypti ir įskaudinti, o suaugusiųjų pareiga – neleisti, kad taip įvyktų.
Ir pagaliau puodelis kavos, tortas, „Džiaugsmo raštų“ įteikimas grupės nariams už labai gerą užsiėmimų lankymą ir aktyvų dalyvavimą diskusijose bei refleksijos: ko aš tikėjausi iš užsiėmimų, kokie mano lūkesčiai buvo patenkinti, kas man patiko ar nepatiko, kaip aš visą šį laiką jaučiausi, kuri užsiėmimų dalis buvo geriausia, ką aš norėčiau pakeisti, koks buvo didžiausias mano indėlis, kokia patirtis man pasirodė naudingiausia. O svarbiausia – kaip aš panaudosiu tai, ką išmokau…
MSG vadovės Angelė Burokienė ir Svetlana Menčinskienė
Švenčionių r. Adutiškio pagrindinėje mokykloje pradedama taikyti Olweus patyčių
prevencijos programa
Visoms mokykloms tenka susidurti su patyčių problema. Švenčionių r. Adutiškio pagrindinė mokykla nusprendė imtis veiksmų, kurie padėtų sustabdyti ir užkirsti kelią patyčioms, taikant Olweus patyčių prevencijos programą. Ši moksliniais tyrimais paremta visos mokyklos „sistemos pokyčių“ programa sėkmingai taikoma daugybėje mokyklų visoje šalyje ir visame pasaulyje ir duoda teigiamų rezultatų. Ši programa nėra atskira mokymo programa, kurioje mokiniai dalyvauja tik kelias savaites. Tai yra vieningos ir aiškios struktūros mokykloje dirbančių žmonių pastangos prižiūrėti tvarką mokykloje ir įsikišti, susidūrus su patyčių situacija. Viena iš programos dalių yra mokinių dalyvavimas kas savaitę rengiamose klasės valandėlėse, kurių metu jie sužino apie patyčių poveikį, žalą, apie tai, kaip jie turėtų elgtis, susidūrę su patyčiomis, ir kaip reikėtų spręsti tokias situacijas. Taip pat jiems paaiškinama, kaip reikėtų apie patyčias pranešti mokykloje dirbantiems suaugusiesiems, net jei mokiniai patyčių situacijoje tėra stebėtojai. Tėvams taip pat bus rengiami susirinkimai, kad jie galėtų (bei žinotų kaip) paskatinti mokyklos nustatytų taisyklių laikymąsi. Šios programos dėka galima pakeisti bendrą mokyklos klimatą, kad galėtume paversti mokyklą saugesne ir geresne vieta, kurioje vaikai galėtų ramiai ir nekliudomai mokytis. Vienas pagrindinių pokyčių, kurį pastebėjo daugybė mokyklų vienerius arba kelerius metus taikiusių šią programą, yra tai, jog mokiniai ėmė labiau mėgti mokyklą. Tai visai logiška – juk tikrai sunku mokytis, kai bijai, jog kiti mokiniai su tavimi blogai elgsis.
Olweus patyčių prevencijos programos taikymo procesas yra gana ilgas, tačiau verta pasistengti, kad Švenčionių r. Adutiškio pagrindinė mokykla taptų saugesnė ir jaukesnė vieta.
Programos koordinatorė Rimantė Nekraševičienė
2018 M. SAUSIO MĖNESIO MOKYMOSI IR SUPERVIZIJŲ GRUPIŲ SUSITIKIMŲ GRAFIKAS
2018 M. VASARIO MĖNESIO MOKYMOSI IR SUPERVIZIJŲ GRUPIŲ SUSITIKIMŲ GRAFIKAS
2018 M. KOVO MĖNESIO MOKYMOSI IR SUPERVIZIJŲ GRUPIŲ SUSITIKIMŲ GRAFIKAS
2018 M. BALANDŽIO MĖNESIO MOKYMOSI IR SUPERVIZIJŲ GRUPIŲ SUSITIKIMŲ GRAFIKAS
INFORMACINIS BIULETENIS MOKINIŲ TĖVAMS APIE OLWEUS PATYČIŲ PREVENCIJOS PROGRAMĄ
ŠVENČIONIŲ R. ADUTIŠKIO PAGRINDINĖS MOKYKLOS PRANEŠIMO APIE PATYČIAS FORMA (atsisiųsti)
„Vaikų linijos“ informacija:
• visa informacija mokyklos darbuotojams apie patyčias (sampratą, el.patyčias, formų, vaidmenų aprašymą bei kylančius sunkumus): http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/apie-patycias/
• galimos patyčių prevencinės veiklos: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-prevencins-veiklos/
• veiklos klasėse: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-prevencins-veiklos/veiklos-klasje/
• mokyklos bendruomenės įtraukimas, sprendžiant patyčias: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-prevencins-veiklos/kaip-traukti-visa-mokyklos-bendruomene/
• patarimai, kaip bendradarbiauti su tėvais: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-prevencins-veiklos/bendradarbiavimas-su-tvais/
• patyčių situacijų sprendimo galimybės: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/
• reagavimo į patyčias principai: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/reagavimo-patycias-principai/
• pokalbio su nukentėjusiuoju gairės: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/pokalbio-su-nukentjusiu-vaiku-gairs/
• kaip įtraukti patyčių stebėtojus: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/kaip-traukti-patyci-stebtojus/
• reagavimas į el. patyčias: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/reagavimas-elektronines-patycias/
• pokalbiai su vaikų tėvais: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/pokalbiai-su-vaik-tvais/
• pokalbio su skriaudėjais gairės: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/pokalbio-su-skriaudjais-gairs/
• kaip padėti vaikams netapti patyčių taikiniais: http://www.bepatyciu.lt/mokykloms/patyci-situacij-sprendimas/kaip-padti-vaikams-netapti-patyci-taikiniais/
• informacinė medžiaga (knygos, lankstinukai, plakatai), kurią galima parsisiųsti, atsispausdinti, naudoti: http://bepatyciu.lt/kampanija-be-patyciu/metodine-medziaga2-1/
• informacija tėvams: http://www.bepatyciu.lt/tevams/